Peter Kollár
Covered reality
In the third part, we take refuge in the relative safety of the interior. The observer is enclosed, hidden behind semi-transparent barriers. Nature and the external environment are present and mediated only in hints and symbolic references (artificial gardens shining through drawn blinds, indoor plants intermingling and merging with plant patterns on curtains, etc.) A filtered image of the external environment, separated from the observer, conveys a partial view of reality. At the same time, the semi-transparency of the materials creates a more complex visual structure in which the individual layers intertwine and merge, thereby creating new visual and meaningful contexts.
Zakrytá skutečnost
V třetí části cyklu se uchylujeme do relativního bezpečí interiéru. Pozorovatel je uzavřený, ukrytý za poloprůhledné bariéry. Příroda a vnější prostředí jsou přítomné a zprostředkované jen v náznacích a symbolických odkazech (umělé zahrady prosvítající skrz zatažené rolety, pokojové rostliny prolínající se a splývající s rostlinnými vzory na záclonách a pod.) Filtrovaný obraz vnějšího prostředí, oddělený od pozorovatele, zprostředkovává částkový, filtrovaný pohled na skutečnost. Poloprůhlednost materiálů zároveň vytváří složitější obrazovou strukturu, v které se jednotlivé vrstvy prolínají,splývají a vytváří tím nové vizuální a významové souvislosti.