Peter Kollár
Rooms
Vytvorenie diel podporil z verejných zdrojov formou štipendia Fond na podporu umenia.
Cyklus je zameraný na človeka, reflektuje tému krehkosti ľudskej existencie, skúma medziľudské vzťahy, jeho vzťah k okolitému prostrediu a ďalšie s týmito témami súvisiace spoločenské otázky. Vyjavy cyklu konfrontujú divákov s kazdodennou realitou v ktorej žijú a reflektujú fenomény ako sú pocity izolácie a ohrozenia, téma telesnosti, problémy týkajúce sa sociálnej komunikácie, postavenie žien v spoločnosti, materstvo a otcovská rola pri výchove, partnerské konflikty a otázky slobody v partner sebarealizácie a ďalšie hlboko osobné témy, ale aj všeobecnejšie otázky vzťahu človeka k vonkajšiemu prostrediu.
The series of linocuts is focused on man, and reflects the theme of the fragility of human existence, examines interpersonal relationships, his relationship to the surrounding environment and other social issues related to these themes. The scenes of the series confront the viewers with the everyday reality in which they live and reflect phenomena such as feelings of isolation and threat, the theme of physicality, problems related to social communication, the position of women in society, motherhood and the father's role in upbringing, partner conflicts and issues of freedom in the partner's self-realization and other deeply personal topics, but also more general questions of the relationship of man to the external environment.
Body III/2024
Body III/2024 detail
Body III/2024 detail
Body III/2024 detail
Home II/2024
Home II/2024 detail
Home II/2024 detail
Home II/2024 detail
Home II/2024 detail
Home II/2024 detail
Hair IX/2023
Contact IX/2023
Mother and child X/2023
Awakening X/2023
Observation lake XI/2023
Rest by the forest X/2023
Rest by the oxbow lake X/2023
Hair IX/2024
Body XI/2024
Beings III/2024
Beings III/2024 detail
Beings III/2024 detail
Household III/2024
Household III/2024 detail
Household III/2024 detail
Realtion III/2024
Realtion III/2024 detail
Realtion III/2024 detail
Upbringing III/2024
Upbringing III/2024 detail
Upbringing III/2024 detail
Offspring III/2024
Offspring III/2024 detail
Freedom III/2024 detail
Freedom III/2024 detail
Artist III/2024
Garden III/2024 detail
Garden III/2024 detail
Garden III/2024
Observer III/2024
Observer III/2024
Observer III/2024
Source III/2024
The Thinker III/2024
Jednotlivé časy cyklu sú inšpirované výjavmi z reálneho života (sú vytvorené na základe fotografických momentiek) a zahŕňajú v sebe osobné príbehy. Zobrazované osoby sú moji blízki príbuzní a priatelia, a sú zachytené v rôznych príznačných životných situáciách. Každá situácia zobrazuje a symbolizuje niektorý zo životných okruhov, ktoré v priebehu života riešime – svoje telo, vzťahy, postavenie, rodinu, výchovu, zakotvenie, konflikty. Veľká časť série je zameraná na ženy, na ich osobné pocity a problémy, v širšom kontexte reflektuje ich postavenie v rodine av spoločnosti.
Postavy, ktoré sa venujú bežným činnostiam ako je osobná hygiena, príprava jedla, starostlivosti o deti alebo sa len zastavili v zamyslení, evokujú základné ľudské telesné a duševné potreby, ktoré sa týkajú každého z nás a ktoré zažívame denne a ktorých naliehavosť alebo problematickosť zvyšuje izolácia. Zobrazenie postáv je reflexiou vnútornej osamotenosti, uzavretosti do stále sa opakujúceho cyklu každodennosti a zažitých životných vzorcov.
Uzavreté priestory bez vlastného zdroja svetla sú prepojené s vonkajším prostredím prostredníctvom okien, ktoré zaberajú značnú časť pozadia. Tým sa postavy dostávajú do protisvetla a vytvárajú kontrastné siluety. Svetlo preniká do interiérov a jemne osvetľuje predmety, šaty a vlasy, ale neukazuje nám výrazy v tvárach ľudí. Ich pocity zostávajú skryté za maskou siluety. Táto anonymita ponúka divákovi možnosť stotožniť sa s postavou, ponoriť sa do jej hlavy a dosadiť si do nej vlastné emócie alebo myšlienky. Konfrontácia a interakcia diania v interiéri s vonkajším prostredím za oknom naznačuje ďalšie súvislosti.
Individual works of the series are inspired by scenes from real life (they are created on the basis of photographic snapshots) and include personal stories. Characters in the pictures are my close relatives and friends, and they are captured in various typical life situations. Every situation depicts and symbolizes some of the circles of life that we deal with in the course of life - our body, relationships, position, family, education, anchoring, conflicts. A large part of the series is focused on women, on their personal feelings and problems, in a wider context it reflects their position in the family and in society.
Figures engaged in ordinary activities such as personal hygiene, food preparation, child care, or simply pausing to reflect, evoke basic human physical and mental needs that concern each of us and that we experience on a daily basis, and whose urgency or problematicity increases isolation. The depiction of the characters is a reflection of inner loneliness, closedness to the ever-repeating cycle of everyday life and experienced patterns of life.
Closed spaces without their own light source are connected to the outside environment through windows that occupy a significant part of the background. This puts the figures in the backlight and creates contrasting silhouettes. Light penetrates the interiors and gently illuminates objects, clothes and hair, but does not show us the expressions on people's faces. Their feelings remain hidden behind the mask of a silhouette. This anonymity offers the viewer the opportunity to identify with the character, immerse himself in his head and put his own emotions or thoughts into it. The confrontation and interaction of the events in the interior with the external environment outside the window suggests other connections.