top of page

Povrchové napětí

Galerie kavárny Velryba, Praha 1

kurátor: Nataša Hand

17.9. - 11.10.2024

Vystavené diela z cyklu Rooms podporil formou štipendia Fond na Podporu umenia

Povrchové napětí

Díla Petera Kollára se rodí z pozorování. Pozorování vnějších i vnitřních světů, ve kterých neodmyslitelnou roli hraje krajina. Výjev krajiny ve výtvarném umění má mnohovrstevnatou funkci. Mimo žánrovou definici jde neodmyslitelně i o mocné médium. Od jejích počátků šloo způsob formulace souznění s přírodou, touhou vyjádřit úžas, úctu, údiv nad světem, v němž se člověk nacházel. Avšak modernita potlačila romantické vnímání a představila přírodu novou, okleštěnou o svoji subjektivitu, stávající se kolonizovaným objektem vyčerpaným industrializací. Kollár ve svých jedinečných grafikách toto vnímání vyvrací na několika rovinách. V řadě první obraz přírody abstrahuje skrze její zrcadlení. Inverzí vnímaného se tak srozumitelný výjev stává neuchopitelným, hledící se cítí znejistěn,
deteritorializován. Zároveň tak zobrazená krajina přebírá nespoutanou kontrolu sama nad sebou a svým vlastním vyjádřením. Na rovině druhé umělec záměrně vyhledává okamžiky, kdy příroda neohroženě vstupuje do dialogu s civilizovaným místem, zkoumá, vniká,
prostupuje jím. Zachycuje spontánní, divoké vítězství přírodních elementů vzdorujícím
nastoleným pravidlům. Člověkem ovládnuté místo se pod touto dvojí výpovědí v Kollárově
tvorbě osvobozuje, stává se znovu nespoutaným prostorem. Umělec tento akt završuje svou vlastní taktickou chůzí ve vágních terénech.

Vnímající, vymaněn z archetypálně lidského egoismu v diskursu člověk – příroda, je uvržen
do spleti existenčních otázek – jak učinit nesmírno nahlédnutelného srozumitelným. Kollár vzápětí přichází s odpovědí ve své druhé typologii uměleckého tvarosloví představením
rámu. Rám(ec) vymezuje prostor, kde chaos může být bezpečně formulován, rozvíjen,
procítěn, kontemplován. Kollár ale rámováním vytváří zároveň palčivou výpověď – rám není
inertní, neviditelnou omezující entitou, ba naopak. Umělec podtrhává ambivalentní figuru
rámu a zkoumá jeho materiálnost, geometrickou ostrost, barevný kontrast. Rám zde není ohraničením, ale sdělujícím prostředkem, reflektujícím podstatu aktu myšlení obrazem – intelektualizace žitého. I zde však umělec vytváří jedním gestem hravý, avšak dechberoucí diskurs mezi pozorovatelem a pozorovaným. Příroda sevřená rámem, do rámu vstupuje, zrcadlí se v něm, dotýká se ho, odmítá zůstat na svém vymezeném místě. Zdánlivě ochočená a bezpečně limitovaná krajina rámem proniká a naléhavě promlouvá k vnímajícímu. Hledící si v této fázi musí nutně položit zásadní otázku - kde se v tomto světě osvobozovaném od okovů teritorializace nachází člověk, nad čímž se zamýšlí třetí poloha umělcových děl. V tomto směru Kollárovo rozjímání nabývá tvarů spektrálních figur, jež vstupují do výjevu, často se zdržujících na pohraničí rámu. Jde o duchy z Derridovské hauntologie, hříčky na pojem ontologie (studium bytí). Hauntolgie je studiem toho, co buď bylo, ale neustále znovu se hrozí cyklicky vracet (revenant), a toho, co se chvěje potencialitou teprve přijít (arrivant). Kollárovy postavy jsou symboly pomíjivé, prchavé lidskosti, jež v osvobozené přírodě jen těžko hledá své právoplatné místo. Před Kollárovými obrazy vnímající vstupuje do diskursu s těmito abstraktními přízraky, a konfrontuje tak klam falešné nostalgie minulosti i potlačovaný žal z hypotetické budoucnosti, aby se vážně
zamyslel nad změnou současnosti lidského bytí.

Peter Kollár nám, skrze, na této výstavě prezentované, tři polohy své tvorby, nabízí
povrchově napjaté zrcadlo lidské existence, a nadějně i palčivě vtahuje do stavu absolutní
všímavosti, něžné a naléhavé výpovědi plné toužebných potencialit a metafyzických přesahů.


Nataša Hand

bottom of page