top of page

Human cares

  The series of linocuts is focused on man, and reflects the theme of the fragility of human existence, examines interpersonal relationships, his relationship to the surrounding environment and other social issues related to these themes. The scenes of the series confront the viewers with the everyday reality in which they live and reflect phenomena such as feelings of isolation and threat, the theme of physicality, problems related to social communication, the position of women in society, motherhood and the father's role in upbringing, partner conflicts and issues of freedom in the partner's self-realization and other deeply personal topics, but also more general questions of the relationship of man to the external environment.

  Individual works of the series are inspired by scenes from real life (they are created on the basis of photographic snapshots) and include personal stories. Characters in the pictures are my close relatives and friends, and they are captured in various typical life situations. Every situation depicts and symbolizes some of the circles of life that we deal with in the course of life - our body, relationships, position, family, education, anchoring, conflicts. A large part of the series is focused on women, on their personal feelings and problems, in a wider context it reflects their position in the family and in society.

  Figures engaged in ordinary activities such as personal hygiene, food preparation, child care, or simply pausing to reflect, evoke basic human physical and mental needs that concern each of us and that we experience on a daily basis, and whose urgency or problematicity increases isolation. The depiction of the characters is a reflection of inner loneliness, closedness to the ever-repeating cycle of everyday life and experienced patterns of life.
Closed spaces without their own light source are connected to the outside environment through windows that occupy a significant part of the background. This puts the figures in the backlight and creates contrasting silhouettes. Light penetrates the interiors and gently illuminates objects, clothes and hair, but does not show us the expressions on people's faces. Their feelings remain hidden behind the mask of a silhouette. This anonymity offers the viewer the opportunity to identify with the character, immerse himself in his head and put his own emotions or thoughts into it. The confrontation and interaction of the events in the interior with the external environment outside the window suggests other connections.

Lidské starosti

  Cyklus je zaměřen na člověka, reflektuje tému křehkosti lidské existence, zkoumá mezilidské vztahy, jeho vztah k okolnímu prostředí a další s těmito tématy související společenské otázky. Vyjevy cyklu konfrontují diváky s kazdodenní realitou ve které žijí a reflektují fenomeny jako jsou pocity izolace a ohrožení, téma tělesnosti, problémy týkající se sociální komunikace, postavení žen ve společnosti, mateřství a otcovská role při výchově, partnerské konflikty a otázky svobody v partner seberealizace a další hluboce osobní témata, ale i obecnější otázky vztahu člověka k vnějšímu prostředí.

  Jednotlivé časy cyklu jsou inspirovány výjevy z reálného života ( jsou vytvořeny na základě fotografických momentek) a zahrnují v sobě osobní příběhy. Zobrazované osoby jsou moji blízcí příbuzní a přátelé, a jsou zachyceny v různých příznačných životních situacích. Každá situace zobrazuje a symbolizuje některý ze životních okruhů, které v průběhu života řešíme - své tělo, vztahy, postavení, rodinu, výchovu, zakotvení, konflikty. Velká část série je zaměřena na ženy, na jejich osobní pocity a problémy, v širším kontextu reflektuje jejich postavení v rodině a ve společnosti.

  Postavy, které se věnují běžným činnostem jako je osobní hygiena, příprava jídla, péče o děti nebo se jen zastavily v zamyšlení, evokují základní lidské tělesné a duševní potřeby, které se týkají každého z nás a které zažíváme denně, a jejichž naléhavost nebo problematičnost zvyšuje izolace. Zobrazení postav je reflexí vnitřní osamocenosti, uzavřenosti do stále se opakujícího cyklu každodennosti a zažitých životních vzorců.
Uzavřené prostory bez vlastního zdroje světla jsou propojeny s vnějším prostředím prostřednictvím oken, která zabírají značnou část pozadí. Tím se postavy dostávají do protisvětla a vytváří kontrastní siluety. Světlo proniká do interiérů a jemně osvětluje předměty, šaty a vlasy, ale neukazuje nám výrazy ve tvářích lidí. Jejich pocity zůstávají skryty za maskou siluety. Tato anonymita nabízí divákovi možnost ztotožnit se s postavou, ponořit se do její hlavy a dosadit si do ní vlastní emoce nebo myšlenky. Konfrontace a interakce dění v interiéru s vnějším prostředím za oknem naznačuje další souvislosti.

01 Body, 53 x 51 cm, VI 2020.jpg
Body VI/2020, 53 x 51 cm
02 Food,  72 x 48 cm, VII 2020.jpg
Food VII/2020, 72 x 48 cm
03 Offspring 56 x 80cm,   IX-2020 .jpg
Offspring IX/2020, 56 x 80 cm
04 Home 56 x 80cm,   X-2020 .jpg
Home X/2020, 56 x 80 cm
05 Upbringing  56 x 80cm,   VIII-2021  .jpg
Upbringing VIII/2021, 56 x 80 cm
06 Relationships 56 x 80cm,   VI-2021 .jpg.jpg
Relationships VI/2021, 56 x 80 cm
C 07 Sloboda (z cyklu Lidské starosti), linoryt 56 x 80 cm, VI-2021.jpg
Freedom VI/2021, 56 x 80 cm
bottom of page